Participatiewet en Quotumwet bieden kansen aan bedrijven!
Veel organisaties hebben nog niet in kaart wat de invoering van de Participatiewet voor hen gaat betekenen. Het staat laag op de prioriteitenlijst, men komt er niet aan toe, men vindt het te ingewikkeld en laat het op zich afkomen. Niet verstandig, omdat tijdig participeren op deze verandering kansen biedt.
De Participatiewet
In het sociaal akkoord is afgesproken dat de werkgevers zich garant stellen voor 100.000 extra banen vóór 2026. De overheid stelt zich garant voor 25.000 extra banen voor 2026. Indien blijkt dat deze extra banen niet worden gerealiseerd wordt een quotum ingesteld. Hierbij worden werkgevers met meer dan 25 werknemers verplicht om een bepaald aantal mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt in dienst te nemen of gedetacheerd te hebben.
Doelgroep voor de extra banen zijn Wajongers, mensen met een Wsw-indicatie en mensen uit de doelgroep van de Participatiewet die niet in staat zijn het wettelijk minimumloon te verdienen. Het UWV beoordeelt op verzoek van gemeenten of iemand tot de doelgroep behoort. Sociale partners en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) hebben afgesproken dat de eerste jaren Wajongers en Wsw ’ers die op de wachtlijst staan als eersten voor deze extra banen in aanmerking komen. Om de groei van het aantal banen te kunnen volgen heeft het UWV een nulmeting uitgevoerd en 1 januari 2013 is als ijkpunt gekozen. In 2016 controleert het kabinet voor het eerst of de afgesproken aantallen extra banen (over de afgelopen jaren) zijn gehaald. Als dat niet zo is, treedt het quotum na overleg met de sociale partners en de VNG in werking. In dat geval worden alle individuele werkgevers, uitgezonderd kleinere werkgevers met minder dan 25 werknemers, verantwoordelijk om een bepaald percentage van hun arbeidsplaatsen door mensen uit de doelgroep te laten invullen. Indien zij niet aan dit quotum voldoen, bedraagt de heffing € 5.000,- per niet ingevulde arbeidsplaats. Het quotum wordt op zijn vroegst per 1 januari 2017 geactiveerd.
De kansen en voordelen
De participatiewet biedt niet alleen kansen voor bedrijven met meer dan 25 werknemers, ook bedrijven met minder dan 25 medewerkers kunnen hier hun voordeel mee doen. Om de activiteiten van organisaties op het gebied van socialer ondernemen inzichtelijk en aantoonbaar te maken is de prestatieladder socialer ondernemen ontwikkeld. (PSO)
Het doel van de PSO
De Prestatieladder Socialer Ondernemen (PSO) is ontwikkeld om inzichtelijk te maken in welke mate bedrijven bijdragen aan de werkgelegenheid van personen met een kwetsbare arbeidsmarktpositie. De PSO heeft als doel de prestaties van bedrijven die socialer ondernemen te erkennen. Dit leidt uiteindelijk tot:
● meer duurzame werkplekken voor mensen met een kwetsbare arbeidsmarktpositie
● meer bedrijven die socialer ondernemen, onder meer door ketenstimulatie
● erkenning en grotere zichtbaarheid van deze organisaties, als bedrijf dat socialer onderneemt
De voordelen:
PSO en new business
Met het PSO-keurmerk gaan de deuren naar new business gemakkelijker open. Uw zichtbare sociale betrokkenheid zorgt voor een betere band met opdrachtgevers en stakeholders. Met het PSO-keurmerk heeft u een streepje vóór.
PSO bij aanbestedingen
Bij gemeenten, provincies, waterschappen, woningcorporaties en andere (semi)overheden komt u eerder in aanmerking voor opdrachten bij aantoonbare resultaten op het gebied van Social Return. Met het PSO-keurmerk komt u eerder op de shortlist. Ook levert u snel, moeiteloos en secuur uw concrete Social Return cijfers aan.
PSO en uw imago
Uw organisatie is een voorbeeld voor anderen. U etaleert dat u van sociale betekenis wilt zijn voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt en in het waarderen van mensen met verschillende culturele of sociale achtergronden. Dit is goed voor het imago en de ‘branding’ van uw organisatie.
Nieuwsgierig?
Dochters Advies begeleidt al vele jaren met succes organisaties die duurzaamheid in hun bedrijfsvoering willen verankeren. Naast bedrijfsadvies, diverse trainingen en het begeleiden van certificeringstrajecten op duurzaamheidsgebied, biedt Dochters Advies ook begeleiding aan organisaties die zich willen certificeren voor de Prestatieladder Socialer Ondernemen.
Voor vrijblijvend advies, neem contact op met Huub Biezemans, tel.nr. 06-45278852 of kijk op www.dochtersadvies.nl